Co to jest ten Albin Ballad

Opis jachtu jakiego ten blog będzie dotyczył, wypadałoby zamieścić jako pierwszy wpis. Ale jest później.

Dawno, dawno temu, gdy z tranzystorowego radia brzmiała czasem ABBA...

Jacht został zaprojektowany w Szwecji przez cenionego konstruktora Rolfa Magnussona. Prawzorem konstrukcji był jacht o nazwie Jocker 30 z 68roku. Model ten zabłysnął w regatach prezentując bardzo dobre wówczas osiągi. Model zatem poprawiono, czyniąc go wygodniejszym i praktyczniejszym. Część hotelowa zyskała wysokość stania a z kokpitu zniknęła rajsbelka, siedzisko przeprojektowano. Ballad został wyprodukowany w ilości 1500 sztuk przez stocznię Albin do 1982 roku, czyli do końca jej istnienia. Później formy do budowy jachtu odkupiło Ballad One-Design Association. Mniej lub bardziej podobne klony produkowano pod różnymi nazwami do 1998 roku. Jachty które są łudząco podobne do Ballada to: AH30, More 30, Comfort 30. Ballad był jednak najpopularniejszy i w latach 70-tych ubiegłego wieku był uznawany za jacht klasy premium 😃. Jacht posiada klasyczny kształt, który pomimo upływu wielu lat ciągle wygląda ładnie.
Główne wymiary:
Jacht jest trzydziestostopowy zatem jego długość to 30ft co w jednostkach kontynentalnych daje 9,14m. Wiele modeli posiada wyposażenie w postaci bukszprytu lub trapu rufowego co zwiększa ten wymiar. Szerokość to 2,96 metra, wysokość od linii wody do topu masztu, nie wliczając anteny i innych wystających dodatków to 12,4 metra. Zanurzenie to 1,55m. Waga pustego jachtu bez wyposażenia i żagli to 3300kg. Masa ołowianego balastu umiejscowionego w integralnej płetwie balastowej typy fin keel wynosi 1550kg. Parametr ten czyni statek cennym dla poszukiwaczy złomu.

Kadłub:
Zbudowany z laminatu poliestrowo szklanego, solidny o grubości od 8mm wzwyż. Przekładka piankowa ze wzmocnieniami z drewna pod wyposażenie pokładu. Po latach wygląda solidnie i sztywno.

Żagle:
Jacht nie posiadający fabrycznie rolera genuy, stocznia wyposażała w poniższej konfiguracji żagli:
Grot - 15,9 m
Genua I - 32,2 m lekka
Genua II - 25,2 m
Genua III - 18,5 m
Genua IV - 13,5 m
Spinaker - 70 m 

Jachty z rolerem genuy wyposażono w żagiel około 30m. Grot, oryginalnie w systemie Proctora, nawijany był na bomie obrotowym. Nawijanie realizowane poprzez korbę obracaną przy maszcie.

Maszt: 
Solidny profil około 180mm,  ciężki ale wytrzymały. Pierwsze modele posiadały maszt firmy Proctor, późniejsze Selden. Zamontowany na wsporniku zakotwionym w balaście, przez pokład przechodzi przez opętnik. Posiada dwie pary want kolumnowych, rozstawionych symetrycznie do trawersu i PS. Dwie wanty topowe, oraz topowy sztag i achtersztag. Napinacz achtersztagu standardowo dostarczano w postaci bloczka z talią, napinającą takielunek przez ściskanie stropika achtersztagu.

Wnętrze:
Wnętrze jachtu posiadało dwa warianty zabudowy dla 5 lub 6 osób załogi. Wersja pięcioosobowa posiada hundkoję na LB, sześcioosobowa po dwie koje nad sobą w mesie na każdej z burt.
Wnętrze wyposażono w stolik nawigacyjny, rozkładany stół który także można zainstalować w kokpicie. Wysokość w kabinie to 1,86m przy wejściu, 1,8m w mesie, 1,66m w okolicy maszu, i przedziale WC. W kabinie dziobowej 1,64 - 1,52m.
Na PB umiejscowiony jest kambuz ze zlewem, termoizolowaną bakistą - lodówką oraz kuchenką dwupalknikową na kardanie. Opcje wyposażenia były różne, bogatsze wersje posiadały zainstalowaną lodówkę kompresorową, a kuchenka gazowa wyposażona bywała dodatkowo w piekarnik, w modelach po '78 seryjnie. 
Toaleta morska, manualna, umiejscowiona na PB w korytarzu do kabiny dziobowej. Często ze zbiornikiem na fekalia, zabudowanym nad wysuwanym zlewem. Na LB w korytarzu znajduje się dosyć pojemna szafa
Jacht posiada zbiornik na wodę pitną, wykonany z tworzywa, montowany pod koją dziobową o niezbyt pokaźnej objętości 65 litów. Woda zasilała zlew w kambuzie i kingstonie poprzez pompki nożne. Zlew w kambuzie posiada także ujęcie wody zaburtowej. Wiele jachtów na dzisiejszym rynku posiada przebudowaną instalację wody z pompą elektryczną ciśnieniową, często z ogrzewaniem wody przez bojler i wymiennik ciepła od silnika.

Ogrzewanie
Stocznia wyposażała jacht w ogrzewanie wnętrza w kilku wariantach. Najczęściej był to piecyk naftowy firmy Wallas, gazowy Truma lub dieslowski Eberspacher. Po wielu latach użytkowania zazwyczaj wymieniane zostawały na nowsze modele. Przeglądając ogłoszenia można natrafić na rozwiązanie z zainstalowanym piecem kropelkowym na olej napędowy zainstalowany w mesie, na grodzi w kształcie kominka. 

Silnik:
Poważnym zmartwieniem żeglarzy bywa silnik. W kadłubie Albin Ballada montowano różne modele silników, im nowsza produkcja tym silnik jest mocniejszy. Pierwotnie wyposażano w silnik Volvo Penta MD6A o mocy 10 koni mechanicznych. Modele z 76 roku wyposażono w VP MD6B, dalej od '77 roku VP MD7A o mocy 13 koni, od '78 roku VP MD7B o mocy 17koni i ten model okrzyknięty jest najlepszym silnikiem dla tego jachtu. Pierwsze modele posiadały śrubę stałą trójpłatową, później dwupłatową składaną o słabej skuteczności jazdy wstecz. 
Silniki jak wiadomo zużywają się i obecnie oferowane jachty zazwyczaj posiadają zainstalowane różne modele nowszych silników, często są to Yanmar 2GM20 w wersjach 13-20 koni, lub Volvo Penta 2020 o mocy 18-20 koni. 
Silnik jest zamontowany pod zejściówką w skrzyni składającej się z dwu części. Dziobową część demontuje się ze schodami i daje to łatwy dostęp do obsługi eksploatacyjnej silnika. Silniki MD6 i MD7 posiadają filtry i pompkę wody z tyłu i dostęp do nich jest możliwy z bakisty PB po demontażu rufowej obudowy skrzyni. 
Zbiornik paliwa o kształtach nieforemnych, dopasowany do obła kadłuba wykonany z blachy nierdzewnej o pojemności 33-36l, zamontowany jest w dnie bakisty PB. Standardowo zbiornik wyposażony jest w płynowskaz pływakowy, rezystancyjny. Bolączką zbiornika jest brak okienka inspekcyjnego przez co czyszczenie wnętrza jest utrudnione.

Elektryczność:
Instalacja o napięciu 12 Volt rozprowadzona jest po kadłubie w rurkach wlaminowanych w pokład. Wnętrze posiada wiele lampek oświetleniowych. Światła nawigacyjne oryginalnie zamontowano jako trzy lampy marszowe, plus silnikowa na maszcie i kotwiczna na topie. Jako dodatkowe wyposażenie instalowano lampę oświetlenia pokładu i lampę typu Tricolor na topie masztu.
Akumulatory w wyposażeniu stoczniowym, dostarczane były dwie sztuki o pojemności 65Ah z przeznaczeniem jednego na rozruch silnika z drugiego na użytek hotelowo nawigacyjny.

Subiektywnie o tym statku:
Zalety:
1. Jacht to stara konstrukcja, jednak ze względu na użytą technologię budowy bez użycia balsy wydaję się być trwałą.
2. Maszt solidny z dobrymi o tym legendami.
3. Integralna płetwa balastowa odporna na kontakt z dnem
4. Dobra zwrotność jachtu.
5. ,Przy silnym wietrze posłuszny i bezpieczny.
6. Wiele forów i fanklubów w internecie, łatwo można odnaleźć porady.
7. Ciągle dostępne części zamienne i elementy oryginalnego wyposażenia.

Wady: 
1. Pomimo dużego kokpitu, długaśny rumpel potrafi przeszkadzać nader często
2. Płetwa steru rozszerza się ku dołowi co wymaga solidnej krzepy od operatora steru.
3. Deszcz przecieka przez maszt do kabiny
4. Lampy nawigacyjne narażone są na uszkodzenia spinakerbomem
5. Leniwy przy słabych wiatrach


Cena tego jachtu w Szwecji w sezonie 2018 wynosił maksymalnie w przeliczeniu 50k zł, mi udało się go nabyć w cenie niższej niż połowa tej kwoty. Wybór jest duży, stan i wyposażenie poszczególnych modeli jest różny. Ogólnie ujmując, jacht polecam.

Komentarze

  1. Super też rozważam taki jacht jest jednak sporo fajniejszy od Vegi czy becker 27 Ale czy równie dzielny?

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie ja dopiero od pewnego czasu zaczęłam się interesować żeglarstwem i bardzo lubię pływać po naszych jeziorach. W ostatnim roku korzystaliśmy z czarteru jachtów od http://tempesta-jachty.pl/ i myślę, że w następnym roku również się wybierzemy na taką przygodę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Elektryczność

Panel silnika