Panel silnika
Zainstalowany pod pokładem silnik Yanmar 1GM10, wyposażony został w biedny, firmowy panel sterujący. Posiada jedynie stacyjkę, lampki i brzęczyk. Pod naporem fali innowacji w elektryce na mojej jednostce pływającej, postanowiłem unowocześnić także panel silnika.
Wygląd oryginalny, w dniu zakupu.
Przełączniki nie działały tak jak powinny, zdublowane wskaźniki napięcia pozostały po starym silniku. Najbardziej brakowało mi obrotomierza i wskazań temperatury silnika.
Po demontażu staroci
Do złożenia nowego panelu zorganizowałem, głównie drogą kupna poszczególne elementy. Obrotomierz VDO uniwersalny, wskaźnik temperatury cieczy na 12V od ursusa. Nowa płyta panelu została wycięta wodą w blasze nierdzewnej w zakładzie ślusarskim i dalej pomalowana na czarno. Wszystkie elementy pasowały jak trzeba.
Stara stacyjka i wskaźnik paliwa w nowym otoczeniu.
Urządzenia zasilane po przekręceniu zapłonu zostały dodatkowo zabezpieczone bezpiecznikiem. Obrotomierz do prawidłowej pracy wymagał sygnału z alternatora znanego w świecie jako klema W. Jest to sygnał z jednej fazy przed "wyprostowaniem" wyprowadzony na zewnątrz alternatora. Alternator który zainstalowany jest firmowo nie posiada takiego wyprowadzenia. Jak się okazało po chwili poszukiwania w internecie udało się odnaleźć schemat i instrukcję, wykonania takiej modyfikacji. Dzięki temu sygnałowi, wskaźnik będzie wiedział kiedy i jak szybko silnik obraca wałem korbowym. Wiązka silnika posiada kilka zapasowych przewodów, dzięki nim doprowadziłem do panelu sygnał alternatora i wskazanie temperatury.
Słabo widać, ale to są te dodatkowe dwa przewody.
Ściana od strony kokpitu po demontażu staroci była trochę dziurawa. Zasłoniłem ją cienką blaszką nierdzewną, tradycyjnie wyciętą wodą.
Po montażu nowego panela silnika i blaszki maskującej.
A tak wygląda nowy panel silnika od strony skrzynki elektrycznej
Co ciekawe przy pierwszym uruchomieniu okazało się że wszystko działa tak jak powinno.
Dziękuję za uwagę ;)
Jak dla mnie takie rzeczy są niezrozumiale, ale zakładam że całość pracuje na prąd. Ja właśnie szukam alternatywy, aby zmniejszyć swoje rachunki. Dlatego w takim wypadku zdecydowałem się przejść do https://poprostuenergia.pl/ i po prostu zacząć płacić mniej za energię elektryczną.
OdpowiedzUsuńCześć,
OdpowiedzUsuńW tym roku kupiliśmy Albina Ballada #50 Triola. Chciałbym sobie zainstalować obrotościomierz. Mój alternator wygląda tak : https://www.dropbox.com/sh/pl0ksf56n1lptya/AAC7QjRoh9R8-a1yNykHdGIIa?dl=0
Czy zechciał byś mi wytłumaczyć jak 8 klasiście, jak to podłączyć, co to jest klema W i czy jaj potrzebuje? Jeśli tak to gdzie ją kupić? Jak to wszystko spiąć? Z góry dziękuje. Pozdrawiam. Jędrek
Jasne, mam schemat alternatora hitachi, trochę mniejszy ale zasada ta sama. podaj maila a podeślę.
UsuńCześć Ballad 192 :) . Właśnie zakupiłem Balladę :) . Chętnie nawiążę z Tobą kontakt, jestem z Kołobrzegu. Podeślij jakiś kontakt do siebie. Mój mail to: krzysztofprzerada@arenagigantow.pl
UsuńPozdrawiam Krzysiek :)
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny wpis! Tymczasem jeśli potrzebujesz części zamiennych do silników Yanmar, ten link https://atpa.pl/czesci-zamienne-do-silnikow-yanmar powinien Cię zainteresować. Jako dystrybutor oferujący części zamienne tego producenta firma ATPA Technika polega na sprawdzonych dostawcach z całej Europy. To gwarancja jakości i niskich cen!
OdpowiedzUsuńOk
OdpowiedzUsuńDla mnie nie ma znaczenia, czy to samochód, jacht, czy motorower i tak się na tym nie znam. Mogę Wam jedynie powiedzieć, że pod kątem mechaniki pojazdowej to ten https://forum-mechaniczne.pl/portal/ portal może Wam całkiem pomóc. Dla mnie to wygląda naprawdę nieźle i sporo można się dowiedzieć.
OdpowiedzUsuńNiestety na tych kwestiach ja się całkowicie nie znam i muszę dodać, że dla mnie bardzo ważną sprawą jest to aby wiedzieć czy dana instalacja elektryczna działa jak należy. W takiej sytuacji zdecydowanie pomiary elektryczne z http://www.elektryk-krakow.pl/pomiary-elektryczne będą najlepszym rozwiązaniem.
OdpowiedzUsuńHej! Mam identyczny silnik i skusiła mnie taka przeróbka. Szczególnie obrotomierz brzmi interesująco, szczególnie, że nie wydaje się skomplikowane. Podzieliłbyś się schematem czy instrukcją takiej modyfikacji? Z poziomem paliwa i temperaturą myślę, że sobie poradzę :)
OdpowiedzUsuńOsobne pytanie - jak to wszystko uszczelniłes? Jest to koło zejściówki, wody w kokpicie nie brakuje ;)
Z żeglarskim pozdrowieniem
Bartek
Jasne podaj maila podeślę
OdpowiedzUsuńDzięki serdeczne :) mail: bartosz [kropka] kownacki [ małpa] gmail.com
UsuńA jak z uszczelnieniem? Jak sobie z tym poradziłeś?
Optymalizacja kosztów naprawy maszyn przemysłowych jest możliwa, gdy współpracuje się z doświadczonymi specjalistami. https://hydro-dex.com/naprawa-maszyn-przemyslowych/ oferuje konkurencyjne ceny i wysoką jakość usług, co pozwala zmniejszyć ogólne wydatki na utrzymanie sprzętu.
OdpowiedzUsuń