Naprawa złamanej podpory wału - wiosna 2024

     Albin Ballad posiada dwie, ogólnie znane wady konstrukcyjne. Pierwsza to korozja stalowej kratownicy będącej podporą masztu a druga to delikatna podpora wału napędowego.

    B192 szczęśliwie posiada podporę masztu wykonaną ze stali ocynkowanej i jej kondycja na dziś nie budzi zastrzeżeń. Co to podpory to udało mi się ją złamać w sezonie 2023. Co ciekawe dowiedziałem się o tym dopiero po wyciągnięciu łodzi na zimowanie. Do złamania doszło najprawdopodobniej przy wkręceniu liny w śrubę. Przy uwolnieniu od liny jednak nie stwierdzono uszkodzeń, ale jednak...


 
Tak wyglądała niespodzianka po wyciągnięciu jachtu z wody.

Słusznie założyłem że woda spenetrowała głęboko pęknięcie laminatu, zatem postanowiłem otworzyć uszkodzenia by rejon mógł samoczynnie wyschnąć podczas zimowego snu.

 
Tak wyglądał rejon uszkodzeń po pieszczotach szlifierką kątową.

Jacht w tym stanie został pozostawiony na przerwę zimową. Dalsze zajęcia zaplanowane były na wiosnę gdy pogoda będzie bardziej łaskawa do zabaw z laminowaniem.

Wiosną prace naprawcze zacząłem od wyszlifowania całości uszkodzeń. Pomimo uszkodzenia podpora utrzymywała właściwą geometrię. Nie chciałem tego popsuć zatem przyjąłem technologię naprawy etapami. W pierwszej kolejności od lewej burty.

 
Przestrzeń ponad stalowym usztywnieniem wypełniona była szpachlówką, która skruszyła się i wypadła.

 
Brakujące wypełnienie uzupełniłem szpachlówką epoksydową. Tak pozostawiłem na kilka dni by dokonało się właściwe utwardzenie szpachlówki.

Po około tygodniu przystąpiłem do dalszych prac. Do laminowania będę używał żywicy winyloestrowej. Wybór ten padł ze względu na łączenie różnych materiałów, LPS i epoksydu. Zbrojenie w postaci maty szklanej i tkaniny o gramaturach 450kg/m. Wykończenie laminowania przy pomocy tkaniny wyrównującej (delaminaż poliamidowy). Przed aplikowaniem nowego laminatu należało aktywować powierzchnię laminatu na kadłubie styrenem z naftenianem kobaltu co powinno zapewnić lepsze połączenie "nowego ze starym".


 
Powierzchnia gotowa do laminowania.

 
Zalaminowana lewa strona. Cztery warstwy rwanej maty plus warstwa tkaniny i tkanina wykańczająca.

Na lewej burcie postąpiłem analogicznie, jednak już po pełnym utwardzeniu laminatu na lewej burcie. Laminat na lewej burcie wstępnie wyrównałem. 

Laminowanie w podobnej technologii czyli cztery warstwy rwanej maty plus tkanina. Przy czym tkanina to dodatkowe trzy warstwy wykonane wokół podpory i całego rejonu uszkodzenia.

 
Całość nowego laminowania pod tkaniną wyrównującą.


Po utwardzeniu laminatu, następnego dnia tkanina wyrównująca została zerwana a całość wyrównana. 


 
Miejsce naprawy gotowe do wyrównania szpachlówką.


 

Szpachlówka epoksydowa pokrywa całość nowego laminatu a granica górna łączy się z przeszlifowaną powłoką antyosmozową na kadłubie.

 

Całość po szlifowaniu, powierzchnia gotowa do aplikacji podkładu epoksydowego czyli bariery antyosmozowej. 

 
Aplikując powłokę epoksydową uważam za istotne by granica powłoki nachodziła na warstwę epoksydową istniejącą na kadłubie.

 
Warstwa antyosmozowa po szlifowaniu.

 
Zewnętrzna warstwa doszczelniająca wykonana z epoksydu cienkowarstwowego.

Rejon naprawy pokryty warstwą przeciwporostową. 


Kadłub pokryty jest Coppercoatem jako warstwa przeciwporostowa. Miejsce naprawy pokryłem tlenkowa farbą przeciwporostową.

 

Mam nadzieje że powyższy materiał będzie pomocny.

















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Co to jest ten Albin Ballad

Elektryczność

Panel silnika